Niemal 1,5 milionom osób w tym roku kończy się ważność dowodu osobistego. Ci, którzy wniosek o nowy dowód złożą 4 marca i później, dostaną e-dowód, czyli dokument z warstwą elektroniczną. Jak będzie można o niego wnioskować?
- Osoby, które złożą wniosek o nowy dowód złożą 4 marca i później, dostaną e-dowód, czyli dokument z warstwą elektroniczną.
- Składając wniosek trzeba pamiętać, aby go prawidłowo uzupełnić.
- Wniosek należy złożyć przez swoje konto na ePUAP.
Niemal 1,5 milionom osób w tym roku kończy się ważność dowodu osobistego. Ci, którzy wniosek o nowy dowód złożą 4 marca i później, dostaną e-dowód, czyli dokument z warstwą elektroniczną. W urzędzie i online.
- Jeśli w najbliższych dniach chcesz złożyć wniosek o dowód, zrób to możliwie jak najszybciej. Jeśli chcesz to zrobić przez Internet, zrób to teraz. Od początku dnia w środę (27 lutego) czasowo wyłączymy tę możliwość. Ponownie uruchomimy ją 4 marca. To konieczne. Wdrożenie e-dowodów wymaga technicznych prac serwisowych. Staramy się je skrócić do koniecznego minimum - informuje Ministerstwo Cyfryzacji
Co i jak zrobić?
- Jeśli wniosek o nowy dowód chcesz złożyć jeszcze dziś - we wtorek 26 lutego - masz czas do godz. 23.59. Później - do 4 marca - zostanie Ci już tylko wizyta w urzędzie - ostrzega resort.
Składając wniosek trzeba pamiętać, aby go prawidłowo uzupełnić. Przede wszystkim konieczne jest sprawdzenie, jakie warunki powinno spełniać zdjęcie do dowodu.
- Jeśli Twoje zdjęcie będzie nieprawidłowe, urząd wezwie Cię do uzupełnienia wniosku (dostarczenia nowego zdjęcia). Dostaniesz wówczas wiadomość na swoją skrzynkę na ePUAP. Nie zwlekaj, możliwie szybko prawidłowo uzupełnij wniosek. Zrób to najpóźniej do piątku 1 marca do godz. 11.30 - informuje ministerstwo.
- Jeśli nie zrobisz tego w tym terminie, wniosek o dowód będziesz musiała/ musiał złożyć ponownie. Jeśli chcesz wiedzieć, czy urząd wezwał Cię do uzupełnienia wniosku, a nie sprawdzasz regularnie swojej skrzynki na ePUAP, możesz dostać powiadomienie także na swoją prywatną skrzynkę e-mail. Wymaga to zmian w ustawieniach skrzynki na ePUAP - zaznacza.
Jak to zrobić? Trzeba zalogować się na swoje konto na ePUAP i wejść w "Moja skrzynka" (prawy górny róg ekranu). Następnie w pasku po lewej stronie wybrać "Operacje", a później "Ustawienia". Na środku okienka, które się wyświetliło będzie opcja "Powiadomienia mailowe". Wśród możliwych opcji otrzymywania powiadomień trzeba zaznaczyć "zawsze", a następnie zapisać zmiany.
- Jeśli dostaniesz wiadomość z urzędu, będziesz o tym niezwłocznie powiadomiona/ powiadomiony. Składając wniosek online, wpisz swój numer telefonu - w razie konieczności urzędnik będzie mógł do Ciebie zadzwonić i wyjaśnić ewentualne wątpliwości - pisze ministerstwo.
- Jeśli nie jesteś pewna/ pewien, czy Twoje zdjęcie spełnia wymagania lub masz jakiekolwiek inne wątpliwości, idź do urzędu i tam - po wyjaśnieniu wątpliwości- złóż wniosek - wyjaśnia.
Źródło: portalsamorzadowy.pl