Ministerstwo Finansów publikuje wskaźniki dochodów podatkowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca dla poszczególnych gmin, powiatów i województw, które stanowią podstawę do wyliczenia rocznych kwot części wyrównawczej subwencji ogólnej i wpłat na 2020 r. Podstawą do obliczenia aktualnych wskaźników były dane o dochodach podatkowych za 2018 r. według stanu na 30 czerwca 2019 r.
Jak wynika z zestawienia MF, średnia dla gmin w kraju wynosi 1 tys. 956,15 zł, natomiast wskaźnik dla gminy Kleszczów, na terenie której działa kopalnia węgla brunatnego i elektrownia Bełchatów, sięgnął 31 tys. 28,40 zł. Gminą o najskromniejszych dochodach na głowę jest Potok Górny - 454,97 zł na głowę. Miasto stołeczne Warszawa osiągnęło dochód w wysokości 4 tys. 73,38 zł na głowę.
Kleszczów zajmuje w zestawieniu pierwsze miejsce od 15 lat 1. Gmina czerpie zyski z podatków płaconych przez kopalnię i elektrownię Bełchatów. Zyski Kleszczowa wyniosły ponad 31 tys. złotych, w przeliczeniu na jednego mieszkańca. To o ponad 20 tys. złotych więcej niż w gminie Rząśnia - drugiej w rankingu.
W czołówce rankingu nie ma ani jednego dużego miasta. Warszawa, która ma nominalnie najwyższy dochód, ma też najwięcej mieszkańców. Dlatego znalazła się dopiero na 32. miejscu.
W zestawieniu powiatów na czele jest miasto stołeczne Warszawa, które osiągnęło wskaźnik dochodów podatkowych na głowę mieszkańca w wysokości 775,51 zł. Dla porównania, wskaźnik dochodów podatkowych dla zamykającego zestawienie powiatu kazimierskiego wynosi 105,05 zł.
W przypadku województw listę otwiera najbogatsze mazowieckie ze wskaźnikiem w wysokości 451,38, na końcu jest zaś lubelskie ze wskaźnikiem 100,03 zł, podczas gdy średnia dla województw wynosi 205,43 zł.
Stan zamożności poszczególnych JST nie zmienił się w porównaniu z ubiegłym rokiem. Wśród gmin stawkę otwierał Kleszczów i zamykał Potok Górny. Dochody Kleszczowa są nadal 80-krotnie wyższe niż Potoku. Wpływy z podatków i opłat oraz udziały w PIT i CIT stanowią jedynie część dochodów gmin. Ponadto zaliczają się do nich dochody ze sprzedaży majątku, subwencje, dotacje celowe z budżetu państwa, a także środki unijne. Po uwzględnieniu tych składników dysproporcje w dochodach gmin zmniejszają się; różnica między najbogatszą i najbiedniejszą gminą spada z ok. 80-krotności do ok. 17-krotności.
Wskaźnik dochodów: gminy
Wskaźnik dochodów: powiaty
Wskaźnik dochodów: województwa
źródło: portalsamorzadowy.pl